Sunday, August 7, 2011

Semasa Di Pejabat Tanah & Daerah Jasin (1986-1992)

Aku sebenarnya bekerja di Pejabat Tanah Jasin sebagai orang bawahan sahaja..Maklumlah,Office Boy jer..Kengkawan masa kat opis panggil aku dengan gelaran 'Opis Boya'@ Buaya Darat...kiranya aku dikira 'jejaka idaman' masa tu sebab yang bagi gelaran tu semuanya dah kahwin,so diorang cemburu sebab masa tu aku ni 'masih teruna yang belum ternoda'.Ramai peminat dari kalangan gadis yang datang berurusan kat Pejabat Tanah Jasin terpikat dengan aku..kahakahah..
Gambar kenangan semasa bertugas di Pejabat Tanah,Jasin...Sedang menjawab panggilan awek...eh silap!panggilan dari orang awam yang nak mohon tanah...(tanah kubur ada ler...hehhee)

Selama lebihkurang 6 tahun aku bekerja sebagai seorang penjawat awam di Pejabat Tanah Jasin..Boss aku ,D.O (Pegawai Daerah) yang sempat bertugas dengan aku ialah,Tuan Haji Suib Abd Rahman,En Md Isa Tajol Arus dan En Ismail..lupa plak nama ayah dia (sorry boss)...Tak lupa gak,ADO (Penolong Pegawai Daerah Jasin) yang aku dijadikan sebagai 'orang suruhan' (hehhee) terdiri dari  Tengku Mohd Amin Tuan Sulaiman,En Yahaya Basimin,En Jaafar Wahab,Tn Hj Md Basar,Tn Hj Rusfan,En Marsika,En Bakar Abdullah,En Zawawi dan ramai lagi yang aku tak berapa nak ingat..Mungkin Majid Md Jais (cucu mak empik) dapat remind balik kisah di PTJ ni...Apapun,aku tak lupa pada CC (Chief Clerk) aku,En Jalil Baba (kurang pendengaran),Chief SO (Tn Hj Ramli),Allahyarham Tn Hj Md Nor,En Murshid serta SO yang lain terdiri dari kawan baik aku,Latib Samad,Rahman Ali,Arwah Nasir Manaf dan lain-lain lagi..Tak lupa buat Mr Andrew Chong (CC Hasil),Lawrence Ang ,Mr Wan Chee Guan (x CC Hasil),Mr Chee Swee Hoon (dengar sekarang Tauke King Hotel,Air Keroh) dan ramai lagi..Untuk Penghantar Notis,En Hussin Kassim,Anuar Ithnin,Abu Sarif,Azmi Hamzah (busu),Nasir Salleh dan ramai lagi...Kepada Yusop Majid,apa kabo?,Azizi Johan,Aris Doraman,kak Paradeh,Kak Ramlah,Kak Latifah,Kak Saadiah Marmin,Kak Sapiah (Steno),Kak Nadiah (Nani),Kak Faridah,Kak Kalsom dll.....kat mana sekarang ??..Lain-lain kengkawan yang suka menyakat aku..Karim Mohamad (Tok Sidang Taman Maju),Baba Katon,Dahlan Palil,Mohamad Babu,Rosli Yaakob,Razali Bujang,Adam Sulaiman,Othman Taha..?? Dimana anda semua?kalu terjumpa aku,jangan lupa tegur,nanti aku belanja ngeteh kat kedai Daud (sebelah Balai Bomba Jasin)...

Gambo kat atas ni semasa lepas angkat barang pindah dari pejabat lama ke Kompleks Pejabat Daerah & Tanah Jasin yang baru berhampiran Tmn Bahagia,Jasin / depan Sekolah Tun Perak..Aku sedang bergaya dengan gaya 'jejaka tampan'..sebelah kiri aku En Mansor (Pilot),kanan aku Bang Husin,Rahman Kadir....belakang dari kiri,Tok Sidang Tmn Maju,Karim Mohamad,berdiri,Morshid,En Mohamad Ali & En Harun (Pegawai Luar)....aku dapat merasa bekerja kat pejabat baru ni lebihkurang 2,3 tahun jer..
Gambo ni juga lepas angkat barang pindah..Rahman Ali memang geram jer tengok ketampanan aku (ada Berani)..hehhee..kat belakang aku,Md Nor (notice server),Azizi kecik,Rahman Kadir dan Tok Sidang Taman Maju (Karim)...
 Gambo ni masa lepas acara berjalan kaki (lupa plak event apa) mewakili Pejabat Tanah Jasin..dari kiri,Cucu Mat Empik (Majid Md Jais),Mat Jagger(Jaga),Andrew Chong,Aku,Sharif Ahmad,Tn Hj Latif..baju pink belakang ,En Rasip,Yusop Majid dan yang menongkat dagu tu,Arif (dengar sekarang dah jadi Penghulu)..Penghulu kawasan mana aku pun tak tahu Arif ni..tapi kalu jumpa aku,jangan lupa bagitahu kat mana tanah kosong,aku nak beli...hehhehhee
Gambar kat atas ni pulak semasa Pejabat Tanah Jasin buat lawatan sambil kerja ke Negeri Kelantan Darul Naim..biasalah,group 'Jejaka Idaman' ni sentiasa mendapat perhatian jurugambar..seboleh-boleh diorang suruh kitorang berposing..dari kiri yang tinggi macam galah tu,Aris Doraman,Majid cucu Mat Empik,Wahid ,Azwan dan aku dikanan sekali selaku penyeri untuk foto ni...

Aku sebenarnya antara pekerja paling muda di Pejabat Tanah Daerah Jasin.Maklum sajalah,lepas dapat keputusan SPM (yang cukup-cukup makan jer..)aku berjaya menjawat jawatan sebagai 'Opis Boya'..kengkawan aku macam Majid Md Jais,Aris Doraman,Wahid,Azwan,Azizi Johan semuanya lebih tua dari aku..Kiranya kalau awek yang kepala otak waras,aku adalah pilihan utama awek tersebut atas faktor usia dan ketampanan wajahku..apatah lagi masa tu aku seorang teruna yang belum pernah ternoda berbanding kawan-kawanku yang dah tua bangka tu...hehhee...
Gambar diatas ni membuktikan bahawa aku sorang jer yang tak ada awek..Majid ngan Aris bawak awek,tapi aku sorang jer masih solo..Apapun,tahniah buat Majid & Aris sebab awek yang dalam gambar tu sekarang dah jadi bini masing-masing...hehhehe....Masa diaorang kahwin aku jadi pengapit dia...

Selain daripada itu,aku sempat juga memberikan sumbangan buat Pejabat Tanah Jasin bagi mewakili pasukan bolasepak antara Pejabat-Pejabat Tanah Negeri Melaka...kiranya masa zaman kegemilangan tu,aku antara penyerang merbahaya di Negeri Melaka..kalau tak jaringkan gol,korang jangan panggil aku Rosly..hehhee..3 kali aku berjaya membawa Pasukan Bolasepak Pejabat Tanah Jasin sebagai Juara !! Jangan tak caya,aku juga merupakan penjaring terbanyak dan pernah menerima kasut emas sumbangan Tuan Pegawai Daerah - Md Isa Tajul Arus.....aku dapat boot free hadiah dari boss aku tu.....Oleh kerana kejayaan aku menjadi penjaring terbanyak,Andrew Chong (Setiausaha Mafa @ cc Unit Hasil PTJ) telah memilih aku mewakili Negeri Melaka dan bermain dengan pemain pasukan Negeri Melaka...tengok gambo kat bawah ni kalu ko tak caya....
Aku yang sedang mencangkung sebelah kanan sekali....Barisan depan sebelah kanan aku,Badul,G.Ravichandran,Samsurin Abd Rahman,Ong Kim Swee (sekarang coach Team Harimau Malaysia).
Barisan Belakang Dari Kiri :Abu Yazid,Soh Chor Lean,lupa nama,Murugan,Mazelan Wahid (bekas Goalkeeper Malaysia) & Azuan Aman


Apapun,bertugas di Pejabat Tanah Jasin adalah merupakan kenangan terindah buat aku.Aku dapat mempelajari pelbagai pengalaman berguna sebagai seorang kakitangan awam.Pejabat Tanah Jasin mengajar aku betapa erti kejayan dan memberikan aku inspirasi untuk terus menjalani kehidupan.Syukur kehadrat Allah kerana ada hikmah aku dapat bekerja di Pejabat Tanah Jasin selama 6 tahun lebih.Aku terpaksa meninggalkan jawatan,kerjaya serta kemudahan yang diperolehi di Pejabat Tanah Jasin dalam tempoh tersebut untuk aku melangkah terus dalam mengenali erti kehidupan.Terimakasih buat semua rakan dan sahabat aku di Pejabat Tanah Jasin yang banyak memberikan sokongan,dorongan dan semangat buat aku. Setinggi-tinggi penghargaan buat Abd Majid Md Jais dan Latib Samad sebab dia berdua yang sanggup jadi penjamin aku untuk pinjaman MARA semasa aku ingin menyambung pelajaran.Walaupun aku bukan dari kalangan adik beradik,tapi dia berdua sanggup memberikan kepercayaan terhadap aku.Sumbangan dia berdua akan aku kenang hingga ke akhir hayat...
Aku memang tak boleh lupakan kisah bertugas sebagai 'opis boya' di Pejabat Tanah Daerah Jasin,Melaka...'dimana segalanya bermula'..

No comments:

Post a Comment

Terimakasih kerana sudi membaca blog saya.Sebarang pertanyaan,komen serta maklumbalas boleh email terus ke : afqbiz@gmail.com